BIJVOORBEELD

HEBT U AL EEN LEESBARE CAO?

Steeds vaker worden cao’s afgesloten waarin medewerkers meer ruimte en verantwoordelijkheid krijgen. Moderne, flexibele cao’s waarbij medewerkers en leidinggevenden in dialoog de balans tussen werk en privé regelen. Daar wordt een mens blij van. Maar als die afspraken op papier verschijnen, wordt een mens minder vrolijk. Meestal krijgt de bestaande cao er een paar artikelen bij. Dat is jammer, want nagenoeg alle cao’s staan vol passieve zinnen met woorden als ‘krachtens’ en ‘bezoldiging’. Doet dat recht aan de nieuwe manier van samenwerken? Het sluitstuk van moderne cao-afspraken kan ook een leesbaar en digitaal makkelijk toegankelijk document zijn dat fraai is vormgegeven. Een document dat medewerkers antwoord geeft op hun vragen en dat ze kunnen lezen zonder irritatie. Het ideaal is de cao helemaal herschrijven. Het CIZ heeft onlangs het goede voorbeeld gegeven. Als dat niet haalbaar is, dan zijn er bruikbare alternatieven, zoals een toegankelijke samenvatting, een database met veelgestelde vragen of een combinatie van beide. In de door mij geschreven ‘populaire’ versies van de CAO Gehandicaptenzorg en de Cao UMC zijn links opgenomen naar de volledige versies, zodat alle informatie altijd digitaal beschikbaar is voor alle medewerkers.

Een leesbare en toegankelijke (digitale) cao heeft vele voordelen voor werknemers(organisaties) en werkgevers:

  • medewerkers en leidinggevenden kunnen meer kwesties onderling regelen;
  • p&o’ers en werknemersorganisaties krijgen minder vragen;
  • het imago van de branche als aantrekkelijke werkgever verbetert;
  • het leesbaar (her)schrijven is grotendeels een eenmalige operatie;
  • met een digitale cao dalen de drukwerk- en handlingskosten enorm doordat er veel minder papieren exemplaren nodig zijn;
  • iedere medewerker kan altijd en overal de cao digitaal raadplegen.